wintersport safsen resort fredriksberg

Wintersport in Säfsen Resort (Zweden): een droom die uitkwam

Het was allemaal nieuw voor ons: in de winter naar Zweden, met de boot van Kiel naar Göteborg en lang van tevoren een huisje geboekt in plaats van gewoon de caravan aanhaken en gaan op de bonnefooi. Hoe zou dat bevallen? Inmiddels zijn we alweer een tijdje terug, maar nog steeds verschijnt er een glimlach op mijn gezicht als ik eraan terugdenk. Onze voorjaarsvakantie in Säfsen Resort was gewoon een droom die uitkwam! Ik laat je graag zien waarom we het zo geweldig vonden.

Op weg naar Säfsen Resort

Ik schreef al eerder dat onze overtocht uitstekend beviel.

Stena Line Kiel Goteborg

En zo reden we na een paar uurtjes rijden door Duitsland en een nachtje slapen aan boord opeens op de (best wel) vroege zondagochtend door Göteborg! Wat een grappig gevoel.  We hadden op de boot al ontbeten en konden dus meteen beginnen aan onze rit van krap 400 kilometer naar Säfsen Resort, waar we zouden verblijven. Onderweg had ik een paar tussenstops uitgekozen waar we even de benen zouden strekken.

Eerste stop: Skara

Volgens mijn reisgids is Skara een van de oudste steden van Zweden. De houten huisjes zagen er met al die sneeuw nog schattiger uit en het eerste sneeuwballengevecht was een feit.

Skara op weg naar Safsen

Mariestad aan het Vänern

Ook in Mariestad troffen we straatjes met houten huizen. We parkeerden bij de kathedraal…

Mariestad op weg naar Safsen

en liepen door die straatjes…

naar het Vänern-meer.

Oef, wat was het koud! Daar hadden we ons nog niet helemaal op gekleed – onze thermokleding en skibroeken zaten nog in de tassen, want die dachten we tijdens de autorit niet nodig te hebben. Toch wel dus… Maar wat was het mooi!

Picassobeeld in Kristinehamn

In Kristinehamn deden we alvast wat boodschappen voor die avond en de volgende ochtend. Daarna reden we via de Valosundsvägen langs het water en alweer zulke mooie gekleurde houten huizen naar het Picassobeeld.

Kristinehamn

Leuk om even gezien te hebben. Maar inmiddels hadden we wel zin om ons huisje binnen te stappen. Het was nog ongeveer anderhalf uur rijden – snel op naar Säfsen dus.

Aankomst op Säfsen Resort

Hoe dichterbij we kwamen, hoe dikker het pak sneeuw werd. Bij aankomst troffen wij ons huisje zo aan:

Wintersport in Safsen Resort in Zweden

Wauw! Dit was helemaal waarop we gehoopt hadden. Het was een lange dag geweest en we kwamen aan toen het donker werd. Het verkennen van het vakantiepark bewaarden we dus tot de volgende dag.

We sliepen heerlijk. Wel even opletten als je zelf beddengoed meeneemt: het onderste bed van het stapelbed in de tweede slaapkamer is breder dan een eenpersoonsbed. Neem daar dus een breder onderlaken voor mee.

Dankzij de boodschappen van de vorige dag genoten we de volgende ochtend eerst van een lekker Zweeds ontbijtje. Buiten lonkte de sneeuw…

Sleeën en wandelen

Na het ontbijt was het tijd om Säfsen Resort te verkennen. Eerste stop de flinke sleehelling die we bij aankomst al hadden gezien. Best hoog! En wat een heerlijke rust op het park.

Na een paar afdalingen liepen we even helemaal naar beneden, naar het meer. Met al die sneeuw was het nog een hele kunst om te bepalen waar het land ophield en het meer begon.

Wintersport in Safsen Resort in Zweden

Voor de lunch en het avondeten haalden we even wat boodschappen in het winkeltje op Säfsen Resort. Dat had trouwens verbazingwekkend ruime openingstijden – handig!

Na de lunch ging onze verkenningstocht verder. Er was een ‘Naturstig’  uitgezet met een wandeling van een paar kilometer, maar aangezien we steeds tot onze knieën wegzakten in de sneeuw, liepen we na een klein stukje toch maar weer terug Säfsen Resort.

Vlak achter de vakantiewoningen lag ook een ‘echt’ dorpje met zulke schattige huizen en een kerk.

Wintersport in Safsen Resort in Zweden

Aan het einde van de middag warmden we de sauna op en staken we de houtkachel in ons huisje aan. Wat was dit genieten zeg!

Uitstapjes an activiteiten Säfsen Resort

Bij Pharos Reizen (waar we hadden geboekt) had ik geen excursies kunnen vinden, maar ik had gedacht dat ik die wel zou kunnen regelen bij de receptie van Säfsen Resort. Het leek me bijvoorbeeld erg leuk om eens op een spark te rijden, of sneeuwschoenen te huren (daar heb ik alleen in Noord-Noorwegen ooit heel kort op gewandeld. Een hondensledetocht in de buurt had ik al via Internet gevonden, maar ik wilde voor mijn man graag nog een sneeuwscootertocht regelen. Helaas kon de (trouwens wel erg vriendelijke!) receptie me met geen van die dingen helpen. Dankzij een gouden tip van Dalarna Outdoor kwam die sneeuwscootertocht er uiteindelijk ook. De spark en sneeuwschoenen zullen nog even moeten wachten.

Wil je alles weten over wintersport in Zweden? In dit Stralend Zweden Magazine – Wintersport in Zweden vind je al onze ervaringen en tips bij elkaar, inclusief hoe je er komt, wat je moet plannen en meenemen en de fijnste accommodaties en wintersportgebieden. Om het boeken makkelijk te maken, vind je hier wintersportreizen naar Zweden van verschillende aanbieders bij elkaar.

Laatste avond

Na één dag op Säfsen Resort gingen we de dagen daarna er op uit, om aan het einde van de dag op te warmen en te relaxen in ons Zweedse rode huisje. Via via kregen we de tip dat de pizza’s die je bij de receptie van Säfsen Resort kunt bestellen erg lekker waren – en dat klopt! De laatste avond aten we pizza met rendiervlees en vossebessen.

Langs de straatjes van het vakantiepark waren we aankondigingen tegengekomen van een muziekavond in het kerkje dat we eerder al gezien hadden. We gingen ernaartoe en wat was dat een mooie afsluiting van onze Zweedse wintervakantie!

Wintersport in Safsen Resort in Zweden

Ook het terugwandelen naar ons huisje leek wel een sprookje.

Tijd voor de terugreis

Voor de terugreis kozen we een andere route naar Göteborg. Het aantal kilometers ontliep elkaar niet veel.

Het andere Karlstad

Onze eerste stop was Karlstad. Deze stad op ongeveer een uur en veertig minuten rijden van Säfsen hadden we al eens in de zomer bezocht. Maar wat zag het er nu anders uit! Karlstad ligt aan de monding van de Klarälven. Net als de vorige keer bezochten we het park aan het water: Mariebergskogen.

Karlstad

Er stond een ijzige wind en het was er behoorlijk verlaten, maar toch strekten we even de benen en aten we in het zonnetje wat overgebleven pizza.

Sluizen van Trollhättan

Er was nog een plek die we wel eens in een winters jasje wilden zien: Trollhättan. Na ongeveer twee uur en een kwartier rijden vanaf Karlstad stonden we bij de sluizen die we al zo vaak in de zomer hadden bezocht.

Trollhattan in de winter

Wat was het bijzonder om Trollhättan nu eens zo te zien!

Ook deden we in Trollhättan alvast onze laatste Zweedse boodschapjes, die we zouden opeten op de boot en terwijl we de volgende dag door Duitsland weer naar huis reden.

Laatste stop: Göteborg

Vanaf Trollhättan was het nog een uur en een kwartier rijden naar Göteborg. Wist je dat je hier het grootste kaneelbroodje ter wereld kunt eten bij Café Husaren?

Cafe Husaren in Goteborg

Voor ons was dit de perfecte afsluiting van onze reis. Daarna reden we zo de boot op en ook de rest van de terugreis verliep soepeltjes.

Zelf een wintersport in Zweden boeken

Kortom, wij vonden onze wintersport in Säfsen Resort een dikke aanrader. Hoewel wij normaal gesproken nooit iets boeken maar altijd op de bonnefooi reizen met de caravan, is het boeken bij Pharos Reizen (nu ANWB.nl/vakantie) ons uitstekend bevallen. De prijs was gunstig, het boeken ging makkelijk en de kinderen kregen een leuk boekje met informatie over Scandinavië in de winter en moppen. Daar zijn ze op de heenweg leuk mee bezig geweest. Ook waren er nog downloads beschikbaar, zoals kleurplaten. Natuurlijk waren er wel wat verbeterpuntjes: het was handig geweest om te weten welke onderlakens passen op de bedden in het huisje en we hadden graag excursies en activiteiten bijgeboekt. Maar we zouden dit zeker nog een keer zo doen!

Ook in de winter naar Zweden? Hier vind je een overzicht van winterreizen van verschillende reisorganisaties.

Had je mijn video over onze voorjaarsvakantie in Zweden al gezien? (Vergeet niet je even te abonneren als je geen nieuwe reisverslagen wilt missen.)

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Zweden deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Zweden met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Denemarken, Noorwegen en Finland, en over Scandinavische lifestyle.