njupeskar winter

Wandelen naar de Njupeskär in de winter: mooi uitstapje vanuit Idre Fjäll

Wat hadden we een geluk: op de laatste dag van onze wintersport in Idre Fjäll (in de Zweedse regio Dalarna) werden we getrakteerd op een verse laag sneeuw. De zon scheen en we hadden nog één ding op ons verlanglijstje staan deze week: een bezoek aan de Njupeskär (de hoogste waterval van Zweden) in de winter. De Njupeskär ligt in nationaal park Fulufjället en ons startpunt zou het bezoekerscentrum zijn: Naturum Fulufjället. Het was ongeveer een uur rijden vanaf onze vakantiewoning in Idre Fjäll. de zon scheen volop en we hadden er zin in!

Sneeuw en rendieren

We bevonden ons al de hele week in een prachtige witte winterwereld, maar nu lag er ook nog eens een vers laagje sneeuw op alle takken van de bomen. Dat zorgde ervoor dat de rit naar nationaal park Fulufjället al een mooi uitstapje op zich was.

winter in dalarna

Maar het werd nog mooier: op weg naar Naturum Fulufjället zagen we opeens dat er iets op de weg stond. Rendieren!

rendieren in dalarna in de winter

Een paar van hen stonden heel relaxt op de rijbaan en in de berm stonden er nog veel meer.

rendieren zien in dalarna in de winter

Eigenlijk was ons uitstapje nu al geslaagd. Het was zo mooi om te zien, die rendieren in de sneeuw.

Naturum Fulufjället

Het bezoekerscentrum van nationaal park Fulufjället heet Naturum Fulufjället. De toegang is gratis, maar een gift is welkom. Bij de ingang stond een bankje met een voorraadje gebreide wollen sloffen ernaast. Tijd om onze snowboots uit te doen.

In het bezoekerscentrum vind je informatie over de planten en dieren in dit nationale park. Aan de achterkant is een heel groot raam waar je een waanzinnig uitzicht hebt op de bergen.

bezoekerscentrum fulufjallet in de winter

Nu pas merkten we hoe hard het eigenlijk waaide. De wind kwam vanaf de bergen en joeg in vlagen stuifsneeuw langs het raam. Dat was een heel mooi gezicht, zeker met het zonnetje en die blauwe lucht erbij. Voor het grote raam staat een zitbank met een dekentje, zodat je uitgebreid de tijd kunt nemen om warm te worden en van het uitzicht te genieten. Ook staan er verrekijkers op grotemensen- en kinderhoogte om details in de verte te kunnen zien.

naturum dalarna in de winter

In de filmzaal worden op verzoek films vertoond over verschillende onderwerpen – in het Zweeds, maar ook in het Engels. Wij kozen voor een film met Engels commentaar over nationaal park Fulufjället in de winter. Hierin zagen we onder andere rendieren, beren en veelvraten voorbij komen.

Toen we weer naar buiten kwamen, konden we kennismaken met wat kleinere dieren die hier leven. Een medewerker van Naturum Fulufjället stak vlak voor de deur een stukje worst de lucht in en al snel kwam er een vogel op haar hand zitten om ervan te eten.

activiteiten naturum dalarna

Intussen was, zonder dat we het in de gaten hadden gehad, een eekhoorn in een van de voederhuisjes geklommen. Hij zat heel dichtbij en had blijkbaar zo’n trek dat hij daar gewoon bleef zitten terwijl wij op zo’n kleine afstand stonden te kijken.

nationaal park fulufjallet

Er worden ook activiteiten aangeboden in het bezoekerscentrum van nationaal park Fulufjället, zoals vogelvoer klaarmaken en aan de vogels geven, of dierensporen herkennen. Hier vind je de actuele openingstijden en activiteiten.

Wil je alles weten over wintersport in Zweden? In dit Stralend Zweden Magazine – Wintersport in Zweden vind je al onze ervaringen en tips bij elkaar, inclusief hoe je er komt, wat je moet plannen en meenemen en de fijnste accommodaties en wintersportgebieden. Om het boeken makkelijk te maken, vind je hier wintersportreizen naar Zweden van verschillende aanbieders bij elkaar.

Wandelen naar de Njupeskär in de winter

We hadden al heel wat moois gezien, maar nu was het tijd voor datgene waarvoor we eigenlijk naar nationaal park Fulufjället waren gekomen: wandelen naar de Njupeskär in de winter. In de zomer waren we al eens naar deze waterval gewandeld – daarover lees je in deze blogpost over de Njupeskär.

Ik had prachtige foto’s gezien van hoe de waterval er in de winter kan uitzien. Maar ik had ook gelezen dat het laatste stuk van het wandelpad naar de waterval sinds het begin van de winter deels was afgesloten in verband met lawinegevaar en gladheid. Wel stond er dat je de waterval vanaf een afstandje zou kunnen zien, dus daar gingen we voor. Bordjes bij de ingang van Naturum Fulufjället vertelden ons dat we de gele stippen moesten volgen.

Het eerste stuk was enorm guur! Er rolde een harde, ijskoude wind van de bergen die van grote delen van het eerste stukje pad een ijsvloer had gemaakt. Soms moesten we echt even stilstaan en ons schrap zetten tegen een windvlaag en niet omver geblazen te worden. De voetsporen van een paar wandelaars die niet zo lang voor ons waren vertrokken, waren door de wind binnen de kortste keren verdwenen, waardoor we op het eerste stukje een paar keer goed moesten kijken welke kant we op moesten.

wandelen naar de njupeskar in de winter

Het voelde wel avontuurlijk, maar het was toch wel fijn dat we al snel tussen wat bomen terechtkwamen. Daar konden we weer wat relaxter lopen.

Wel bleef het oppassen, want naast het pad zakte je al snel diep weg in de sneeuw. Je kunt trouwens bij het bezoekerscentrum ook sneeuwschoenen huren voor een halve of hele dag en dat is best een goed idee. De dag ervoor hadden we tijdens een sneeuwschoenwandeling met de rendieren van Renbiten ervaren hoe makkelijk sneeuwschoenen zijn in diepe sneeuw. Ze zorgen ervoor dat je minder diep wegzakt en geven je meer grip. Maar noodzakelijk is het zeker niet: zonder redden we ons ook prima.

Eindpunt: Njupeskärsstugan

Op 1,6 kilometer van Naturum Fulufjället bereikten we ons eindpunt: de Njupeskärsstuga. Hier stond ook het STOP-bord dat aangaf dat we niet verder mochten: dat was te riskant vanwege lawinegevaar en gladheid.

wandelen naar de njupeskar in de winter

We gingen eerst even naar binnen om te schuilen voor de wind. Binnen stond een potkacheltje en wat hout. We hadden nog aanmaakblokjes bij ons van het worstjes grillen tijdens het wandelen en skiën in Idre Fjäll en die kwamen nu goed van pas.

Natuurlijk doken we ook even in het gastenboek. Het was leuk om te lezen wie hier zoal nog meer was geweest en zelf vonden we ook nog een leeg stukje papier om onze namen achter te laten.

Door het raam was de bergwand waar de waterval ‘s zomers langs stroomt al te zien. Nadat we een broodje hadden gegeten en weer warm geworden waren, gingen we nog een klein stukje dichterbij, naar de plek waar alle voetstappen eindigden.

wandelen naar de njupeskar in de winter

Eerlijk gezegd was er nog iets minder te zien van de waterval dan we hadden gehoopt. Dat kwam deels door de afstand en deels door de harde wind die de lucht vulde met stuifsneeuw, die daardoor een soort mist vormde. Het blauwe ijs dat ik op Instagram had gezien, zagen we dus niet – eerder een vaag wit vlak tegen de bergwand in de verte.

Maar dat wil niet zeggen dat we baalden! Het was een prachtige wandeling, met of zonder zicht op de waterval. Op de terugweg voelden we ons al helemaal op ons gemak in de diepe sneeuw en veranderde de wandeling in een soort lopend sneeuwbalgevecht. Erg gezellig 🙂

Toen we weer bij het bruggetje waren, wisten we dat we alweer bijna bij het laatste, gladde en gure stuk van de wandeling waren aangekomen.

wandelen naar de njupeskar in de winter

Het leek wel alsof het inmiddels nog harder was gaan waaien, maar de zon en de vlagen stuifsneeuw zagen er wel schitterend uit en nu we wisten dat het maar een klein stukje was, waren we er al snel voorbij.

En zo stonden we na 2 x 1,6 km lopen weer bij Naturum Fulufjället en vlak bij onze auto. Nog even boodschappen doen in Idre en dan lekker naar onze vakantiewoning in Idre Fjäll, want na deze ijzige wandeling hadden we heel veel zin gekregen om in de sauna te kruipen. Van de rendieren en de eekhoorn tot de stoere wandeling en het knusse hutje – deze dag was een geweldige afsluiting van onze winterse week in Dalarna.

Ook in de winter naar Zweden? Hier vind je een overzicht van winterreizen van verschillende reisorganisaties.

Bekijk ook zeker even deze sfeerimpressie van onze winterse week in Dalarna en abonneer je eventueel om op de hoogte te blijven van nieuwe reisverslagen uit Zweden.

Wij werden uitgenodigd om deze mooie plek in Zweden te bezoeken voor Stralend Zweden.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Zweden deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Zweden met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Denemarken, Noorwegen en Finland, en over Scandinavische lifestyle.