Volvo-museum en bezoek aan de Volvo-fabriek in Göteborg

Als je tijdens je vakantie in Zweden in de buurt van Göteborg bent en je houdt van auto’s, is het zeker de moeite om een bezoekje aan het Volvo-museum te brengen. Je kunt het zelfs overwegen als je niet per se fan van Volvo bent, maar wel van Zweden. Volvo en Zweden zijn namelijk nauw met elkaar verbonden: eropuit trekken in de natuur en ‘clean’, functioneel design staan voorop. Vandaar dat Volvo ook als slogan heeft: Made by Sweden. Spreekt dat je aan? Dan kun je zelfs een bezoek brengen aan de Volvo-fabriek en het Volvo Visitor Centre.

Volvo-museum in Göteborg

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet in het Volvo Museum ben geweest. Terwijl mijn man daar met mijn zoon rondkeek, maakte ik namelijk met mijn oudste dochter een stadswandeling langs bezienswaardigheden in Göteborg.

Volvo Museum Goteborg

Toen man en zoon ons weer kwamen oppikken in de stad, waren ze erg enthousiast over het Volvo Museum. Ze waren van alles te weten gekomen over de geschiedenis van het bedrijf en hoe de bedrijfscultuur in de Zweedse samenleving past.

Volvo Museum Goteborg

Ze hadden zich kunnen vergapen aan prachtige modellen en decennia lang Volvo-geschiedenis en ze hadden ook nog wat leuke souvenirs gekocht. Toen ik de foto’s van het museum zag, had ik zelfs een beetje spijt dat ik toch niet was meegegaan (hoewel de stadswandeling Göteborg ook heel erg leuk was geweest).

Volvo Museum Goteborg

Ik zet het Volvo Museum maar gewoon op mijn lijstje voor als we de volgende keer in Göteborg zijn.

Bezoek aan de Volvo-fabriek in Goteborg

Volvo Visitor Centre

Waar ik wel ben geweest, is het Volvo Visitor Centre. Ik ben dan wel niet zo’n autoliefhebber, maar ik keek er mijn ogen uit. Meteen al in de entree zag ik prachtige zithoeken met design van bekende merken als Swedese, Hay en Iittala. Aan de muur hingen mooie natuurfoto’s – én de kleuren die beschikbaar zijn voor lak en bekleding van Volvo’s. Natuurlijk stonden er ook twee Volvo’s – inclusief accessoires om eropuit te trekken met je fiets, ski’s of wat je dan ook gebruikt om van de Zweedse natuur te genieten.

Bezoek aan de Volvo-fabriek in Goteborg

Zelf je Volvo ophalen

Wat erg leuk is om te zien: er zijn mensen die hun nieuwe Volvo hier persoonlijk komen ophalen. Volvo verkoopt speciale pakketten waarbij je de aankoop van een Volvo combineert met een reis naar Zweden. Je haalt de Volvo dan persoonlijk af bij het Volvo Visitor Centre. De auto is dan uitgerust met een speciaal rood nummerbord, waarmee je drie maanden door Zweden mag reizen. Zulke pakketten zijn populair bij Amerikanen, die (als ze bijvoorbeeld Johnson of Anderson heten) de aankoop van een nieuwe auto combineren met een zoektocht naar hun Zweedse roots. Maar ook uit China en andere Europese landen komen nieuwe Volvo-eigenaars hier hun auto ophalen.

Restaurant en winkel

Ik lunchte eerst maar eens in het restaurant van het Volvo Visitor Centre. Omdat het donderdag was, stond er een echte klassieker voor die dag op het menu: ärtsoppa och pannkakor (erwtensoep en pannenkoeken).

Bezoek aan de Volvo-fabriek in Goteborg

Terwijl ik aan het eten was, had ik alle tijd om eens goed om me heen te kijken. Het Zweedse gevoel was volop aanwezig in de vorm de natuurfoto’s en de Scandinavische designmerken die ik al eerder noemde. Direct naast het restaurant lagen allerlei mooie Volvo-producten (die ook vaak weer een outdoor-tintje hebben) naar me te lonken.

Bezoek aan de Volvo-fabriek in Goteborg

Bezoek aan de Volvo-fabriek

Toen was het tijd voor mijn bezoek aan de Volvo-fabriek. Dat begon heel streng: eerst moest ik een contract tekenen waarin ik beloofde geen foto’s of filmpjes te maken. Dat snapte ik wel, ook al vond ik het wel jammer. Nog voordat ik dat contract weer had ingeleverd, bleken we nog een stapje verder te gaan: alle camera’s (dus ook telefoons) moesten worden ingeleverd. Een beetje ongemakkelijk vond ik het wel om mijn telefoon achter te laten in een la waarin ook alle andere bezoekers hun telefoon neerleggen en waarin iedereen later staat te graaien om hem weer terug te pakken. We kregen geen nummertje zoals bij een garderobe en alles gebeurde zonder toezicht, dus een kwaadwillend iemand kan zomaar een verkeerde of extra telefoon meepakken… De la ging trouwens wel op slot terwijl wij in de fabriek waren. Ik zette het ongeruste gevoel maar van me af.

Met een treintje door de fabriek

Na deze formaliteiten stapten we in het treintje dat al klaarstond voor het Volvo Visitor Centre. Onze gids vertelde dat de fabriek is verdeeld in vier onderdelen:

  • De press shop
  • De body shop
  • De paint shop, waar we niet naar binnen konden omdat dat gedeelte helemaal stofvrij moet blijven. Hier worden de auto’s ook gesealed om vocht en geluid buiten te houden. Maar liefst de helft van de productietijd wordt doorlopen in de paint shop.
  • De assembly plant, waar we niet naar binnen gingen omdat daar op dit moment zulke geheime ontwikkelingen gaande waren, dat we er zelfs zonder camera’s geen kijkje mochten nemen.

Robots en mensen

We reden de hal in waar meer 1400 robots de benodigde onderdelen voor een auto maken en monteren. Dat doen ze onder het toeziend oog van mensen, die in kleine teams werken waarin de lijntjes kort zijn. Het begint allemaal met enorme rollen plaatmetaal (en machines die sterk genoeg zijn om die te verplaatsen) en eindigt uiteindelijk met een complete auto. Een indrukwekkend gezicht!

Boronstaal voor lichtere auto’s

De gids wees ons erop dat er twee soorten metaal worden gebruikt: het ‘normale’ staal en een donkerdere variant. Dit boronstaal wordt verhit tot een temperatuur van 1900 graden, waarna het dunner en toch steviger is. Dit komt ten goede aan het gewicht van de auto’s, wat weer belangrijk is in de ontwikkeling van elektrische auto’s en de levensduur van hun accu’s.

Just in time/Just in sequence

Volvo werkt met ‘just in time/just in sequence’. Er wordt zo min mogelijk in voorraad gehouden, dus er komen de hele dag leveringen binnen van onderdelen die op dat moment nodig zijn. Er wordt pas begonnen aan een auto als deze daadwerkelijk is besteld. Aan het begin van het productieproces wordt op een soort identiteitsbewijs (dat ook ongeveer zo groot is als een ID-kaart) een overzicht gemaakt van alle kenmerken van de auto: aan welke kant moet het stuur bijvoorbeeld, en welke kleur moet hij krijgen? Dit kaartje wordt door de robots gelezen voordat ze ermee aan het werk gaan, zodat ze zeker weten dat ze de juiste procedure volgen. Hiervoor kunnen de robotarmen trouwens ook zelf wisselen van gereedschap.

Dans van de robotarmen

Een mooi moment dat we te zien kregen, is de combinatie van de onderkant en zijkanten van een nieuwe auto. De onderkant komt eraan, een robotarm gaat naar een zijkant die erboven hangt, leest met een felle flits de ‘identiteitskaart’ om zeker te weten dat het om het goede onderdeel gaat en brengt de zijkant vervolgens naar de onderkant. Wanneer op die manier de hele ‘schil’ van de auto is verzameld, buigen meerdere robotarmen zich als een operatieteam over het geheel. De vonken spatten ervan af terwijl ze alles aan elkaar maken. Op andere plekken wordt niet met lassen gewerkt, maar met laseren. Dat gebeurt in een volledig afgesloten ruimte.

Deze video (die dus niet door mij is gemaakt) geeft je een indruk.

En zo rolt er elke minuut een nieuwe Volvo van de band…

Ander verkeer in de fabriek

Ons treintje was trouwens niet het enige dat door de gangen van de fabriekshal reed. In plaats van vorkheftrucks worden grote onderdelen vervoerd met elektrische karretjes zonder bestuurder: AGV’s, oftewel automatisch geleide voertuigen/automated guided vehicles. Net als onze robotstofzuiger thuis hebben ze sensoren, zodat ze stil gaan staan als ze ‘zien’ dat er iets op hun pad komt – ons treintje bijvoorbeeld. Je gelooft het bijna niet, maar er komt soms ook nog gewoon een mens langs – vanwege de uitgestrektheid van de fabriek meestal wel op de fiets.

Andere Volvo-bezienswaardigheden

Zelfs als niet-autoliefhebber was ik enorm onder de indruk van mijn bezoek aan de Volvo-fabriek. Maar er is nog meer te doen bij Volvo in Göteborg. Zo zijn er het Volvo Brand Experience Centre (voor meer informatie over de kijk van Volvo op bijvoorbeeld veiligheid en duurzaamheid) en het Volvo Cars Demo Centre (waar je in verschillende Volvo’s kunt rijden). Alles over de mogelijkheden en hoe je je eigen Volvo-ervaring kunt boeken (want dat moet wel vooraf!) lees je op de website van Volvo Cars.

Je vindt het Volvo Visitor Centre aan Karossvägen 2, Torslanda, Göteborg, Zweden. Dit adres is ook met het openbaar vervoer bereikbaar vanuit het centrum van Göteborg: neem dan een bus die stopt bij Volvohallen.

Volvo’s in de praktijk

Ik had het geluk dat het bezoek aan de Volvo-fabriek voor mij het begin was van een rit langs meerdere West-Zweedse outdoormerken, zoals Ivanhoe of Sweden en Seger. Drie dagen lang reden we in een groep door West-Zweden en hiervoor hadden we een hele stoet Volvo’s ter beschikking. Nu heb ik niet veel met auto’s en heb ik zelf niet gereden, maar ik moet toegeven dat het hele fijne auto’s waren. Veel ruimte, erg licht door het vele glas (onder andere in het grote glazen dak) en allerlei snufjes om het de chauffeur makkelijk te maken, zoals de uitgebreide parkeerhulp.

Bezoek aan de Volvo-fabriek in Goteborg

Het beetje gevoel dat ik bij auto’s heb, ligt toch wel bij SAAB (waarvan we er drie hebben thuis). We willen er liever nog niet aan denken, maar als we ooit een vervanger voor onze nieuwste SAAB nodig hebben, komt Volvo zeker in aanmerking. Dit bezoek was een goed begin om meer feeling met het merk te krijgen.

Beelden van mijn kijkje achter de schermen bij deze merken zie je in deze video. Als je nieuwe reisverslagen niet wilt missen, kun je je ook abonneren op mijn YouTube-kanaal.

Ik werd uitgenodigd om Volvo te bezoeken voor Stralend Zweden.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Geef een reactie